Обдаровані діти – цілий світ, цінна, але досить тендітна
частина нашого суспільства. Учені різних країн працюють над проблемою
обдарованості.
Зміст роботи з обдарованими дітьми
включає ряд завдань, а саме: сприяти розвитку кожної особистості, якомога раніше виявляти обдарування кожної дитини і максимально сприяти
їхньому розвиткові.
Проблема виховання і розвитку здорової, гармонійно розвиненої особистості в усі часи була актуальною. Основним підходом у пошуку юних
обдарувань варто визнати комплекс заходів: медичних, фізіологічних, психологічних, педагогічних, спрямованих на вирішення цих завдань сім'єю
і школою. Важливо використовувати різноманітні методи виявлення інтересів і
здібностей дітей і надалі спостерігати за їхніми успіхами.
Організація виховної роботи з обдарованими дітьми
Типи обдарованості, які одразу помічає вчитель:
Типи обдарованості, які одразу помічає вчитель:
1. Інтелектуальний тип обдарованості. Саме цих учнів учителі називають «розумними», кмітливими, «світлими
головами» й «надією школи». Ці школярі, як правило, мають глибокі знання,
самостійно їх здобувають — самі читають складну літературу, навіть можуть критично
поставитися до певних джерел. Учні цього типу обдарованості точно й глибоко
аналізують навчальний матеріал, нерідко
схильні до філософського осмислення матеріалу.
Високий інтелект, розвинутий розум дозволяють їм з
легкістю засвоювати різні предмети, однак різне ставлення цих учнів до
шкільних предметів і, відповідно, вчителів призводить до того, що з одних
предметів вони вчаться блискуче, а з інших - ні.
Два основних підтипи інтелектуальної обдарованості:
виявляються насамперед загальні розумові здібності;
коли високі здібності виявляються у спеціальній
галузі знання.
Пізнавальна потреба, яка є неодмінною характеристикою
будь-якого типу обдарованості, саме в цих учнів виявляється найбільше. Як правило,
цей тип обдарованості має стійку систему пізнавальних інтересів, простежується
у розумових акселератів, «вундеркіндів».
Успішність інтелектуально обдарованих учнів не
завжди збігається з рівнем їхніх здібностей: серед інтелектуалів є відмінники,
трієчники і навіть двієчники. Тут усе визначає не тільки інтелект, а й
ставлення до навчання, школи.
2. Академічний тип обдарованості. Для цього типу обдарованості теж характерний досить високий інтелект,
однак на перший план виходять особливі здібності саме до навчання. Учні цього
типу обдарованості насамперед уміють добре засвоювати матеріал, тобто
навчатися. Особливості їхньої пізнавальної сфери (мислення, пам'яті, уваги),
деякі особливості їхньої мотивації такі, що роблять навчання легким, приємним.
Медалісти, учні, яких називають гордістю школи, найчастіше належать саме до
цього типу обдарованості. Саме з цих учнів виростають справжні майстри своєї
справи.
Академічний тип обдарованості теж має свої підтипи:
є учні з широкою здатністю до навчання (вони легко засвоюють будь-яку
діяльність, виявляють помітні успіхи у всіх шкільних науках), а є учні, у яких
підвищені здібності виявляються лише в одній чи кількох близьких галузях.
У деяких випадках буває складно розрізнити
інтелектуальний та академічний тип обдарованості — вони можуть блискуче
навчатися, у них є пізнавальна потреба. Різниця, мабуть, полягає в особливій
розумовій самостійності інтелектуалів, у їхній підвищеній критичності мислення,
здатності самостійно глобально, філософське осмислювати складні Інтелектуальні
проблеми. Академічно обдаровані учні — це завжди генії саме навчання, це
професіонали шкільної (а потім і студентської) праці, чудові майстри швидкого
та якісного засвоєння.
3.Художній тип. Цей вид
обдарованості, як правило, виявляється у високих досягненнях у художній
діяльності — музиці, танці, живописі, скульптурі, сценічній діяльності.
4.Креативний тип. Головна
особливість цього типу обдарованості виявляється в нестандартності мислення, в
особливому, часто несхожому на інші погляді на світ. Цей тип обдарованості дуже
складно виявити в шкільній практиці, тому що стандартні шкільні програми не
дають можливості цим дітям виявити себе.
До того ж, учителі часто не розуміють, а іноді й
недолюблюють цих учнів, їхня підвищена незалежність у судженнях, зневага до
умовностей (зокрема у побуті) та авторитетів створюють у вчителів у роботі з
такими учнями великі проблеми.
У цих учнів легко можна побачити вади, труднощі, а
от побачити в їх шкільній діяльності особливі творчі здібності дуже складно, а
часом і неможливо без спеціальної роботи в цьому напрямку. Дуже часто учні з
цим типом обдарованості не надто добре вчаться через занижену мотивацію до
засвоєння (придумувати їм буває легше, ніж засвоїти готове) і свій іноді дуже
вигадливий пізнавальний світ, у якому не завжди є місце для шкільних уроків.
Для того щоб побачити справжні творчі здібності цих
дітей, їм потрібно пропонувати особливу діяльність, яка передбачає вияв їхньої
самобутності, незвичайного бачення світу, — нестандартні теми творів, особливі
творчі завдання чи дослідницькі проекти.
У творчої обдарованості багато різних варіантів: є
учні, котрі виявляють неабиякі творчі можливості у будь-якій діяльності, але
бувають учні, в яких нестандартне бачення досить яскраво виявляється лише в
одній сфері.
5. Лідерська, або соціальна, обдарованість («організаторські здібності»). Така обдарованість характеризується
здатністю розуміти інших людей, налагоджувати з ними конструктивні взаємини,
керувати ними. Лідерська обдарованість, на думку багатьох дослідників, передбачає
досить високий рівень інтелекту, однак поряд з цим необхідна й добре розвинута
інтуїція, розуміння почуттів і потреб інших людей, здатність до
співпереживання, в багатьох випадках у людей з цим типом обдарованості
спостерігається й яскраве почуття гумору, яке допомагає їм подобатися іншим
людям.
Існує багато варіантів лідерської обдарованості. Є
емоційні лідери, своєрідна «жилетка» для кожного, з ними радяться, їх люблять.
Є лідери дії — вони вміють приймати рішення, важливі для багатьох людей, визначати
мету й напрямок руху, вести за собою.
На жаль, у багатьох школярів з вираженими
лідерськими здібностями інтерес до шкільного навчання недостатній. Багато учнів
з цими здібностями не мають достатньої шкільної мотивації і, маючи сильний
характер і незалежність, відверто нічого не роблять у школі. Неможливість
завоювати статус лідера в школі веде їх на вулицю, де вони стають лідерами антисоціальних
утрушувань. Таких учнів учителі часто характеризують як пересічних хуліганів.
Це викликає відповідне негативне ставлення з боку учнів. Усе це ще більше
спричиняє проблеми у цих учнів і їхніх учителів. Потрібї спеціальна, іноді
тривала і складна робота, що повернути таких учнів до школи.
6. Психомоторна, чи спортивна обдарованість .Популярна думка про занижені розумові здібності у спортсменів є
необґрунтованою. Численні дослідження засвідчили, що у видатних спортсменів
значно вищі від середніх інтелекту альні можливості — це стосується навіть
таких, здавалося б, далеких від
інтелекту видів спорту, як важка атлетика та футбол. Невипадково багато
видатних спортсменів, залишивши спорт, стають письменниками (Юрій Власов),
вдалими бізнесменами (Пеле), і талановитими педагогами (І.Родніна). Хоча учні
зі спортивною обдарованістю рідко добре вчаться. Це пов'язано насамперед із
браком часу та належного бажання. Якщо у школярів, що захоплюються спортом,
створи ти відповідну мотивацію, настрій, вони, як правило, можуть чудово
навчатися.
Немає коментарів:
Дописати коментар